Kerjaya sendiri atau kerjaya suami?

Cabaran pertama sebagai diplo wife. Dilema memilih kerjaya sendiri atau berada di sisi suami.

Semalam berwassap dengan kawan di Joburg. Dia cakap sebelum you datang ke SA ni I selalu rasa susah hati dan sedih. I rasa berbaloi ke I tinggal kan kerja I untuk support kerja suami di sini. You nak tau, I ingat lagi pertama kali jumpa you dan dalam speech you 'kerja saya tak boleh bawa saya ke syurga tetapi InsyaAllah keluarga saya boleh bawa ke syurga. Buat masa ini, inilah syurga saya menyokong kerjaya suami'. Puan S tambah lagi, you nampak sangat confident dan tenang. I terus rasa sayang pada you. I senyum senyum, walaupun I tahu Puan S tak nampak pun I senyum senyum perasan sendiri. Lepas dari tu macam flashback semua apa yang I hadapi 9 bulan lepas.

Rasa macam terngiang ngiang di telinga 'If you want to follow your husband then quit your job, if you want to work then work. And remain in Malaysia' . Itu kata-kata my CEO masa I minta kebenaran untuk bercuti tanpa gaji untuk ikut D bertugas ke South Africa sebagai Deputy High Commisioner of Malaysia. Lepas ayat pertama tu, rasa macam dah tak dengar apa je apa yang tuan CEO cakap. Mudah ke untuk I buat keputusan pada masa tu?

Sangat susah hati sebenarnya pada masa tu. Sangat sedih. I dah kerja di organisasi tersebut selama 15 tahun, gaji pun dah banyak, I love my job so much. Me and D had series of discussion. Yang penting I minta sekiranya ditakdirkan I terpaksa berhenti kerja, I really want him to redha. I tak nak menjadi beban pada dia. Akhirnya keputusan melepaskan kerjaya dengan pendapatan lumayan menjadi the only option I have.

Masa nak submit surat berhenti kerja, I teringat semasa pre posting course yang I attend. Datin Z pada masa tu cakap 'sekiranya perlu, kerjaya sendiri perlu dikorbankan bagi membantu suami melaksanakan amanah sebagai wakil negara'. I was crying inside me. Melepaskan kerjaya sendiri, demi untuk suami berbakti kepada negara... melepaskan independency dan dalam masa yang sama tak tau apa yang menunggu di depan sana... semuanya berkecamuk...

Jadi bila kawan kawan cakap seronok you duduk oversea, seronok dapat jalan jalan. Sebenarnya tak la seindah yang difikirkan. Terlalu banyak cabaran yang kita hadapi tetapi orang luar tak tahu.

Terlalu banyak the unwritten dos and don'ts yang perlu diikuti.

I will share more about the life as a diplo wife from time to time. For people to get to know what is inside it.

Note : Ini cuma pandangan Cik Puan Bunga Raya tentang kehidupan sendiri dan tidak ada kena mengena dengan diplo wives yang lain.

Comments

  1. Been there and done that but believe me, Allah has a better plan for us. Rezeki ada dimana2. Your career is just a halt not completely stopped. Allah gives you a time to enjoy your motherhood. Use it wisely.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah banyak kita boleh belajar kalau kita nak belajar. Nengok you survived dua thn, I pasti boleh juga.

      Delete
  2. career can stop, but skills can always be developed, you will find many more skills to nurture and polish and who knows, might bring in $$$ too ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu sbb orang cakap belajar ni sampai bila2 pun tak habis kan... aamiin... semoga murah rezeki kita semua.

      Delete
  3. yang melaluinya lbh tahu kan...tak perlu assume dan komen sesedap rasa...pengorbanan awak inshaAllah berbaloi...choose to be happy alwaysđź’“

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sangat mai... easier said than done... yang penting kita kena selalu bersangka baik dengan Allah.

      Delete
  4. yang melaluinya lbh tahu kan...tak perlu assume dan komen sesedap rasa...pengorbanan awak inshaAllah berbaloi...choose to be happy alwaysđź’“

    ReplyDelete
  5. yang melaluinya lbh tahu kan...tak perlu assume dan komen sesedap rasa...pengorbanan awak inshaAllah berbaloi...choose to be happy alwaysđź’“

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Me and Teacher Mitchelle

Memberi itu satu kebahagiaan

A weekend well spent.